Content Management


Contentmanagement is gericht op het beheer van content, veelal webcontent, maar het kan ook content zijn die via meerdere kanalen gepubliceerd wordt, zoals via het web, e-mail en drukwerk.
Oorspronkelijk bestonden websites uit HTML-bestanden die via een eenvoudige tekstverwerker gemaakt en bijgehouden werden. Voor een kleine website is dat nog steeds toepasbaar. Voor het beheer van grotere websites is dit niet meer geschikt. Contentmanagementsystemen bieden hiervoor de oplossing.

Gebruiksvriendelijke tekstverwerkers (die geen kennis van HTML en style sheets vragen), paginaopmaakfuncties en publicatiefuncties zijn onderdeel van een contentmanagementsysteem. Contentmanagementsystemen vereenvoudigen het beheer van webcontent. Er is geen technische kennis noodzakelijk, invoer en beheer van tekst is eenvoudig en de systemen bieden veelal extra functionaliteit zoals publicatie van content, rechtenbeheer, forums en blogs. Veel websites zijn gebaseerd op een contentmanagementsysteem. Daarmee wordt het mogelijk om bedrijfsonderdelen de inhoud van eigen delen van de website te laten beheren en toch zaken als huisstijl consistent te houden.

Zie ook gerelateerde onderwerp Samenwerkingsomgeving.